středa 1. června 2011

Doktorát

V pondělí jsem byl na prezentaci firem. Tuto akci zorganizoval PhD klub a jako hlavní lákadlo byl oběd zdarma. Ačkoli ekonomická poučka říká, že nic jako oběd zdarma neexistuje, v Dánsku to zřejmě neplatí. Oběd sestával z klasických olbřímích sendvičů. Na výběr byl s kuřecím masem nebo s lososem. Pro jistotu jsem si dal oba, ale byly tak velké, že ten druhý jsem skoro celý donesl domů. No uznejte, měl jsem ho snad vyhodit?

Po obědě už následovaly prezentace firem Novozymes, Haldor Topsøe a Lundbeck. Tedy třech dánských firem, které se zabývají chemií. Anorganiku dělá prakticky jen Haldor Topsøe, což je firma zajímavá také tím, že ji vede 98letý zakladatel, který denně dochází do práce. A jo, jmenuje se Haldor Topsøe.

Tato firma také rozdávala lékořicové bonbóny, které opravdu výrazně nedoporučuji. Je to jedna z mála sladkostí, kterou jsem nedokázal zkonzumovat a vyplivnul se znechuceným výrazem na talíř.

Při dotazech jsem se zeptal, jestli má tedy smysl dělat doktorát, když berou jak inženýry, tak doktory. A od všech společností jsem se dozvěděl, že u nich to smysl má. Prý raději berou doktory, kteří mají za sebou rok-dva postdoktorské práce, nejlépe pro nějakou prestižní skupinu. Inženýry berou taky, ale shodli se, že jsou v hierarchii přeci jen níž než doktoři. Tak to jen pro ty, co zvažují, jestli studovat doktorát nebo ne. Berte to jako další kousek Lega do skládačky.

3 komentáře:

  1. Ještě by mě zajímalo, jakou roli hraje ve výběrovém řízení děloha a zda je rozdíl v hierarchii při nástupu, nebo zda ing PhD nastupuje automaticky na vyšší místo, než na jakém je ing po 7 letech u firmy.

    OdpovědětVymazat
  2. Všichni tři přednášející byly ženy ve věku 30–40 let odhadem, u jedné si přesně pamatuju věk 31 let. Děloha zřejmě takovou roli nehraje. Ale bavíme se o třech konkrétních dánských firmách!
    PhD nastupuje na stejnou pozici jako ing, prý ale spíš vede výzkumné týmy. Je nutné říct, že struktura těchto tří firem je velice plochá, takže oficiálně je vedoucí výzkumného týmu na stejném levelu jako běžný člen týmu. Oni počítají, že PhD jim přinese nějaké znalosti a zkušenosti, které nabyl při práci v laboratoři, zatímco ing té práce v laboratoři má o dost méně. Proto ho prý upřednostní při výběrovém řízení.
    Za 7 let u firmy se to samozřejmě může srovnat, to už záleží na konkrétním člověku. Co by z toho mělo vyplynout je, že PhD pro tyto firmy není ztráta času a PhD s 1-2 lety postdocu a ing s 5 lety u firmy (tady PhD trvá 3–4 roky reálně) na tom můžou být stejně, PhD prý má ale lepší perspektivu z hlediska nějaké vedoucí pozice.
    Jak jsem koupil, tak prodávám. V jiných firmách a zejména v jiných zemích (!) to může být úplně jinak.

    OdpovědětVymazat
  3. Vzhledem k tomu jaká paka u nás v ČR vládnou, doporučoval bych pokusit se o zaměstnání u těchto firem.
    Platit u nás daně je deprimující.....

    OdpovědětVymazat