čtvrtek 4. listopadu 2010

Mr. Proper

Celý den jsem dneska uklízel laborku. Zbavil jsem se nepotřebných krámů, utřel prach, vypolstroval skříňky fólií z Ikea a dal do krabiček všechny malé věci, co by se jinak poztrácely. Na všechno jsem nalepil štítky z tiskárny štítků Brother P-Touch, což je jedna z mála užitečných a funkčních věcí, které Dánové mají. Laborka je teď o poznání čistší a především mnohem organizovanější. Ordnung muss sein!

Mimo to přišla magnetická míchačka IKA RT 10, což je desetimístná míchačka s topením, která vyhřeje vzorek asi do 70 °C. To nám stačí a můžeme takhle dělat 10 vzorků najednou, takže místo 20 pracovních dnů (tedy 4 týdnů) zvládneme sérii katalyzátorů za dva dny. Navíc podmínky přípravy budou „stejnější“, když se to bude dělat takto paralelně.

Můj německý kolega Oliver byl dneska ve škole naposledy. Vrátí se až po Vánocích. Opět spravil rotační vakuovou odparku. Problémem se ukázalo mazání točících se částí. Tedy zejména fakt, že vůbec namazané nebyly. Jinak silikonový olej je prý moc drahý, takže jako lázeň Oliver používá tuk na pečení ze supermarketu. Dělal jsem si z něho legraci a ptal jsem se ho, jak to jde v kuchyni (v digestoři), jestli už budou sušenky hotové a tak… chudák kluk. Navíc mu nakázali, že pokud přijde kontrola, tak to musí ututlat, protože v laboratoři jsou veškeré potraviny zakázané.

Zítra udělám tepelný štít na magnetickou míchačku. V digestoři hodně táhne a dneska jsem se nedostal přes 60 °C. Udělám si kartonový štít, polepím hliníkovou fólií, a když to nebude fungovat, tak mi udělají v dílně celohliníkový kryt. Aspoň budou mít model, podle kterého to vyrobit.

No a pak už jenom samá pozitiva a sociální jistoty. Laborka začíná vypadat použitelně. Snad to chvíli vydrží. Další krok bude zefektivnit testování katalyzátorů. Při dnešním tempu se horko-těžko dá charakterizovat jeden katalyzátor za den. Doufám, že se to bude dát změnit na tři za den v pohodě. Kdyby se kompletní syntéza a charakterizace jedné várky deseti katalyzátorů dala stihnout do dvou týdnů, byl by to velký úspěch.

Žádné komentáře:

Okomentovat