úterý 8. února 2011

Čas je relativní, zejména na DTU

Na pondělí jsem udělal prezentaci o systému GHS/CLP, nové legislativě v označování chemikálií. Snažil jsem se vysvětlit, že DTU si z ní vzala to nejhorší, přestože se legislativa výzkumných laboratoří netýká a že webový návrhář štítků je dost nepoužitelný. Dostalo se mi odpovědi, že o tom sice všichni ví, ale je to interní nařízení DTU, takže ho musíme dodržovat. Všechno přelepování štítků je jenom kvůli tomu, kdyby přišla kontrola z DTU. To, že se ze štítku o reálné nebezpečnosti chemikálie nedovíte skoro nic, nevadí. Povinnost označovat chemikálie platí i pro ty, které si sami vyrobíte a u nichž bez zabití pár laboratorních krys těžko zjistíte jejich skutečnou nebezpečnost. A taky prý není kam spěchat, přeznačení chemikálií má proběhnout do roku 2014 (samotná legislativa CLP, na které je štítkování založeno, vešla v účinnost 1. 12. 2010). Rychlost, že se mi protočily panenky.

Moje práce nepokračuje tak rychle, jak bych chtěl, ale to tady není nic překvapivého. Většinu času trávím hledáním odpovědných lidí, kteří mi seženou potřebné vybavení, či poskytnou potřebné klíče. Dále trávím dost času připomínáním slibů, kteří mi tito lidé dávají jako třeba „ta cela bude do konce týdne“ (přičemž tři pracovní dny po termínu stále nic) nebo „jo, ty špičky na pipety objednám“ (musel jsem připomínat čtyřikrát, počtvrté jsem konečně dostal špičky, bohužel na jinou pipetu, kterou nemáme, takže budu čekat další týden-dva).

Dneska se mi hrozně vysmál můj německý kolega, kterého jsem seznamoval se svým plánem na práci s kyselinou fluorovodíkovou. Vysmál se mi proto, že mi tady odmítli sehnat gel na první pomoc při poleptání. V Německu je prý nelegální bez něho s HF pracovat. Tady je nelegální si ho koupit. Vůbec věta „To je v Dánsku nelegální“ se začíná stávat obvyklou hláškou.

Ovšem hlavní ingredienci gelu jsem našel ve skladu chemikálií, tak jsem si udělal alespoň roztok, pro všechny případy. Kolem třetí hodiny se mi konečně podařilo sehnat všechen materiál a mohl jsem vyrobit kalibrační řadu na místní ICP-MS, které tady má detekční limit asi jako AAS (chápu, že tohle pochopí zase jenom někdo).

Chtěl jsem pracovat v digestoři, která je určená na HF, ale tu zabralo DPS obrovskou sušárnou, takže jsem dělal v takové krabici na skladování chemikálií s odtahem. Aspoň jsem ale sehnal gumovou zástěru, takže jsem byl jako opravdický řezník. Mám i obličejový štít, chybí jen motorová pila. Ale ta je v Dánsku nejspíš nelegální.

Skončím ovšem pozitivně. Dneska nebyl skoro nikdo k sehnání, protože většina zaměstnanců byla na jakémsi workshopu v budově naproti. Doktorandi nebyli zváni. Nicméně my jsme se pozvali sami, s mým ruským kamarádem Aleksejem, a to právě ve chvíli, kdy workshop končil a podávala se pizza. Pokud znáte PhD Comics, tak jsme udělali přesně to, čím se doslova živí Mike.

Klikněte pro plnou velikost

1 komentář:

  1. Studying a doctoral programme: Personal growth, intellectual challenge, breaking away from working life routines
    Výše uvedený nadpis jsem si přečetl na stránce z obrázky PhD comics.
    Jak pravdivé v kontextu Tvým dnešním příspěvkem :)

    OdpovědětVymazat